Greenchoice e-book: Hoe verduurzaamt zakelijk Nederland?
Greenchoice vroeg zich af "Hoe verduurzaamt zakelijk Nederland?"met als achterliggende vraag “Wat kunnen bedrijven van elkaar leren?”. De groene energieleverancier deelt namelijk graag slimme, creatieve, en impactvolle ideeën. Zo wil Greenchoice ondernemingen helpen om een eerste of volgende stap te zetten in de energietransitie.
Denken
Het was begin 2022. Door de Oekraïneoorlog piekten de energieprijzen en de energiesector kwam dagelijks negatief in het nieuws. Een leadgeneratie-campagne om nieuwe klanten aan te sluiten, was even geen doel meer voor Greenchoice Zakelijk. Wel om zijn bestaande zakelijke klanten te helpen met het besparen van energie. Greenchoice streefde er daarbij ook naar, dat zakelijk Nederland de energiewereld beter zou begrijpen. En wilde via inspiratie en motivatie bedrijven activeren (verdere) stappen te zetten op het pad van verduurzaming. Het liefst samen met Greenchoice natuurlijk.
In gesprek met Hidden Champion ontstond het idee om klanten van Greenchoice Zakelijk die al ver waren met verduurzaming, een podium te bieden en hen te laten vertellen welke concrete stappen zij hadden gezet. Wij adviseerden om échte maatregelen te delen (best practices) in plaats van hoogdravende theoretische plannen.
Maken
Dit idee is uitgewerkt in een e-book met duurzame oplossingen en inspirerende voorbeelden uit de praktijk. Daarvoor interviewden onze schrijvers onder anderen directieleden van Strukton, Nivon, Van Gogh Museum, DUWO (studentenhuisvesting), Apenheul en DELA. Experts en ondernemers als Marjan Minnesma, Thomas Rau en Helene van der Vloed vertelden hoe zij omgaan met de transitie naar een duurzame samenleving. Voorwaarde was dat de verhalen vooral leuk moesten zijn om te lezen, zonder commerciële boodschap. Greenchoice kwam er, afgezien van de inleiding van ceo Coen de Ruiter, dan ook zelf niet in voor.
Raken
Omdat leads genereren dus geen doelstelling was, kon Greenchoice vol inzetten op maximaal bereik. En doordat de verhalen inhoudelijk sterk waren, werden ze volop gedeeld op de websites en de socials van de betrokken organisaties en bedrijven.
Op Greenchoice.nl werden voor alle elf bedrijfscases landingspagina’s gecreëerd, met elk een doorlink naar het volledige e-book. Die content werd zonder barrières beschikbaar gesteld, met in het e-book slechts enkele links naar commerciële content.
Voor maximaal bereik in zakelijk Nederland ging Greenchoice een branded partnership aan met Change Inc. en Business Insider Nederland. Dit werd onder meer gerealiseerd in de vorm een page take-over op mobiel (met een click-through-rate van maar liefst 8,59%) waar diverse native contentunits deel van uitmaakten (bannerblokken naast en onder artikelen) met vergelijkbare onderwerpen.
Voor de accountmanagers van Greenchoice maakten we ook een geprinte versie van het e-book, om mee te nemen naar klanten. En ook in transactionele communicatie, zoals de welkomstmail, werd de link naar het e-book opgenomen.
Met een bereik van meer dan 500.000 (!) hielp het e-book in 2022 veel bedrijven een eerste stap te zetten in de energietransitie. De inzichten en voorbeelden inspireerden ze om zelf aan de slag te gaan met duurzaamheid. Uiteindelijk liep de inbox van Greenchoice Zakelijk alsnog vol met aanvragen, die binnenkwamen via het e-mailadres in de colofon. De content bleek gewoonweg te sympathiek en activerend om te negeren.
Ondersteuning nodig bij het vertellen van jouw duurzame verhaal?
Bel ons: 010 - 3115060 of Mail Hidden Champion