Narratief duurzaamheid voor Royal FloraHolland

#VAR-KLANT#: Royal FloraHolland
#VAR-ONDERWERP#: Duurzaamheid
#VAR-DISCIPLINE#: Nederlands tekstschrijven

Duurzaamheid is een rode draad in de strategie van Royal FloraHolland. Alleen was voor medewerkers van het bedrijf nog niet glashelder wat het begrip ‘duurzaamheid’ precies inhield. Hidden Champion werd daarom gevraagd om een eenduidig en overtuigend duurzaamheidsverhaal te schrijven. Opgebouwd uit de pilaren energie, circulariteit, biodiversiteit en social.

Royal FloraHolland is zowel een coöperatie voor kwekers als een bedrijf met commerciële belangen en doelstellingen. De eigen medewerkers, de ledenraad en de leden zijn belangrijke interne stakeholders die als eersten het duurzaamheidsverhaal tot in de haarvaten moest begrijpen en voelen.

Stapelwagens met planten 20170117 - 28

Denken


Er gebeurt veel op het vlak van duurzaamheid; consumenten zijn kritischer en mondiger, ketenverantwoordelijkheid wordt een steeds belangrijker thema en ook vanuit wet- en regelgeving neemt de druk toe. Dat maakte de opdracht extra uitdagend. Door eerst dit speelveld goed te onderzoeken en in kaart te brengen ontstonden er contouren voor het uiteindelijk beoogde resultaat: een duidelijk narratief op maximaal 2 A4’tjes.

Maken

In ons strategische copywritersteam hadden we best nog wat discussies over ‘formele taal’ en ‘deftige woorden’. We kozen voor: zoveel mogelijk gewoon zeggen hoe het is. De eerste draft had een aantal goede elementen, de tone of voice sprak aan. Maar de draft moest ook nog bijgestuurd; de connectie met de positionering en het koepelverhaal moest nóg nadrukkelijker naar voren komen. De tweede versie die we opleverden had dit al veel meer.

Raken

Na een paar keer heen en weer pingpongen, hebben we finale-versie opgeleverd. Naar volle tevredenheid. Royal FloraHolland heeft nu intern één duurzaamheidsdocument dat alle perspectieven laat zien en als vertrekpunt dient voor verdere uitrol van communicatie en strategie. Intern en extern.

OOK ONDERSTEUNING NODIG OM JE DUURZAAMHEIDSVERHAAL TE COMMUNICEREN?

Stuur ons een mail!