Hidden Champion krijgt strategische en creatieve impuls

Datum: 20-06-2023
Auteur: Arjan Degelink

Met de komst van Robin Maas in 2023 kunnen wij onze klanten nu ook in de watten leggen met impactvolle (merk)strategieën en concepten. Tijd voor een nadere kennismaking.

robin-maas-2.1544x0

Welkom bij de club!

"Ja, dank je! Het leuke is, Arjan Degelink en ik gaan al ruim 25 jaar terug. We leerden elkaar kennen via zijn boekingskantoor waar ik met m’n bandje zat. Iets later begon ik als freelance copywriter en Arjan met zijn bureau voor tekstschrijvers. We vulden elkaar toen al goed aan en waren benieuwd of dat nog steeds zo is, hahaha.”


Wat is er in de tussentijd gebeurd?

“Een spannend jongensboek. Ik werkte via Arjan voor klanten als KPN, Robeco en Debitel toen mijn bandje opeens de Top10 in Frankrijk binnenstormde. Dat liep zodanig uit de hand dat ik het niet meer kon combineren en mijn klanten informeerde dat ik even een jaartje iets anders ging doen. Dat werden er uiteindelijk 15 :)

Tien jaar geleden keerde ik fulltime terug naar mijn oude liefde, communicatie. Op een dag werd ik gebeld door een ambitieuze start-up met de vraag of ik eens naar hun tone-of-voice wilde kijken. Inmiddels ben ik alweer zeven jaar nauw betrokken bij de corporate, marketing en interne communicatie van online supermarkt Picnic. Mijn meest herkenbare wapenfeit is misschien wel de Wachtverzachter. Mensen op de wachtlijst sparen hiermee alvast producten bij elkaar die ze gratis meekrijgen bij hun eerste order. Het aantal mensen dat hierdoor niet afhaakte en uiteindelijk een eerste order plaatste steeg spectaculair. Effectieve communicatie is zo leuk.”


Je maakt je ook druk om duurzaamheid

Ja, ik zet me graag in voor een betere wereld. Iedereen begint nu te merken dat niets doen geen optie is. Maar in het debat over klimaat, leefbaarheid en biodiversiteit zie je dat de vorm de inhoud vaak wegdrukt: polemiek versus verbinding, fictie versus feiten, greenwashing versus activisme. In een wereld waarin niemand iets wil verliezen wordt gevraagd om vergaande offers. Welke rol wil je hierin spelen en hoe verwerk je dit in je missie en handelen? Welk verhaal vertel je hierbij, zodat mensen zien dat je onderdeel wilt zijn van de oplossing en niet van het probleem? Daar help ik organisaties graag mee.

Dit overigens in aanvulling op de harde eisen die de EU aan communicatie stelt, zoals Ronald Bruins uitstekend beschrijft in zijn blog.


Heb je wel tijd voor Hidden Champion?

“Integendeel: het gaat mij tijd opleveren. Ik had het te druk en was op zoek naar een manier om uit te kunnen breiden. Arjan wilde op zijn beurt zijn klanten meer kunnen bieden op het gebied van merkstrategie, concept en creativiteit. Het is de klassieke win-win en we staan dan ook te popelen.”


B2B of B2C?

“Allebei even leuk! Ik houd gewoon van problemen oplossen. Natuurlijk zijn er verschillen in propositie en koopgedrag, maar de overeenkomsten zijn veel talrijker. Ook in de zakelijke markt worden beslissingen veel met gevoel genomen.  Met creativiteit kun je op knoppen drukken waar het verstand niet bij kan, en dan blijkt die “gunfactor” opeens toch niet zo ongrijpbaar. 

Daarbij kijk ik altijd naar de eindklant. In B2B heb je vaak te maken met een keten van beslissers: jouw klant wil goed overkomen bij zijn klant, die ook weer klanten heeft. Als je ergens in de keten goede communicatie invoert heeft iedereen daar voordeel van.


"Een merk is ook maar een mens”, hoorde ik je laatst zeggen

“Ja, dat is een beetje mijn mantra. Een merk gaat zoveel verder dan een logo en een pakkende slogan. Het zit in alle contactpunten met je publiek. Iedereen die waar dan ook, wanneer dan ook iets van je merkt en vindt. Daar ga je een relatie mee aan. En een goede relatie is in mijn ogen gebaseerd op vertrouwen, gelijkwaardigheid en aantrekkingskracht. Dan wordt jezelf kwetsbaar opstellen een teken van kracht en kun je echt jezelf zijn. En dat is dan weer aantrekkelijk :)


Wat heb je weleens op een tegeltje geschreven?

“Als de trein met kansen voorbijkomt moet je wel op het perron staan."

Terug naar blogoverzicht