Merkstrategie
Hoe versterk je de relatie met je doelgroep en creëer je voorkeur?
Je merk is zoveel meer dan een logo of een pakkende slogan. Het is de optelsom van alle ervaringen, verwachtingen en gevoelens die mensen hebben met betrekking tot je organisatie, dienst of product. Een sterk merk geeft je een duidelijke identiteit, onderscheidt je van de concurrentie en creëert voorkeur bij je doelgroep.
Kan elke organisatie een merk bouwen?
Het korte antwoord: jazeker! Het is een fabel dat alleen grote adverteerders een sterk merk kunnen opbouwen. Een merk bouwen gaat dan ook niet over adverteren op TV, maar over een plek veroveren in de harten en hoofden van jouw doelgroep. Een goede merkstrategie helpt om dit op een structurele manier te bereiken en is waardevol voor iedere organisatie: klein of groot, profit of not-for-profit, B2B of B2C.
Hoe ziet een goede merkstrategie eruit?
Een merkstrategie bevat alle ingrediënten die invloed hebben op je merk, dus op de perceptie van mensen. Denk hierbij aan een scherpe positionering, kennis van je doelgroep, je merkpersoonlijkheid, visuele identiteit en tone-of-voice. Het zorgt voor eenduidige communicatie met een heldere boodschap via al je kanalen, en is tegelijkertijd dynamisch: het beweegt mee in een veranderende wereld, zonder de kernwaarden te verliezen.
Brand Sessie: op zoek naar de kern van je merk
In een Brand Sessie gaan we onder leiding van onze merkstrateeg op zoek naar de kern van jouw merk: wat maakt het uniek en waardevol in de ogen van jouw doelgroepen? Het resultaat is een lanceerplatform voor je merkstrategie en biedt richting en concrete handvatten voor toekomstig beleid. De sessie is als volgt opgebouwd:
Verkenning (± 1uur)
Wat is de huidige staat van het merk en wat is de gewenste toekomstige situatie: waar wil je naartoe?
Brand Key Model (± 3 uur)
Dit is een tool die onder andere bij Unilever wordt gebruikt om tot een heldere positionering en merkpropositie te komen. We bespreken alle 8 factoren die hieraan bijdragen, en vullen ze in voor jouw merk. Na afloop werken wij alle aantekeningen uit en verwerken het in een overzichtelijk model.
Conclusie en vervolg (±1 uur)
Als de uitkomsten een beetje zijn ingedaald bespreken we samen alles nog een keer. Eventuele voortschrijdende inzichten worden meegenomen in de definitieve versie.
Hiermee hebben we een basis voor je merkstrategie. We doen een brainstorm over welke acties je kunt ondernemen om je merk en je business verder te ontwikkelen.
Ik wil hier meer van weten
Een merkwaardig bureau
Denken, maken, raken. Dat is onze slogan die aangeeft hoe wij in de wedstrijd zitten. Analytisch, creatief en resultaatgericht. Bij Hidden Champion maken we nooit zomaar iets. Het komt altijd ergens vandaan en het gaat altijd ergens naartoe. Alles in dienst van het merk.
Bel ons: 010 - 3115060 of Mail Hidden Champion