Schuttingtaal voor Rotterdam

Klant: Gemeente Rotterdam
Onderwerp: Schuttingtaal
Discipline: Nederlands copywriting

Dat er bouwschuttingen en borden moeten worden geplaatst bij een bouwplaats, is wettelijk
vastgesteld. Maar niet wat het design van deze schuttingen is en wat men erop zet. In opdracht van
Citybranding Rotterdam schreven onze copywriters een handleiding in de vernieuwde stijl van
‘Rotterdam. Make it Happen’. Iedereen die betrokken is bij gebiedsontwikkelprojecten nemen we
mee in het verhaal van de Rotterdamse Schuttingtaal.

Scherm­afbeelding 2024-10-29 om 16.37.15

Denken

Vanuit het concept “KIJK!” kregen (bouw)borden en schuttingen een look die Rotterdam van een
andere kant laat zien. Ook bedachten we een manier om voorbijgangers en omwonenden te
verleiden om met ons mee te kijken. Er stond al een prima aanzet voor het verhaal op papier. Daar
had de opdrachtgever goed over nagedacht. Maar ze had behoefte aan meer nieuwe, verse
invalshoeken. En toffe schuttingtaal.

Maken

We werkten samen als copywritersteam samen met de afdeling Citybranding. Overleg, bellen,
creëren, overleg, redigeren, enzovoort. Tot er een mooi, lopend en ook verhalend concept ontstond
voor alle Rotterdamse wijken passend bij het design. Alle puzzelstukjes, de feitelijke info, maar ook
het creatieve grasduinen, zorgde er uiteindelijk voor dat er iets moois en Rotterdams ontstond.

Raken

Het idee om een educatieve twist (of beter gezegd: Rotterdams leermomentje) aan het
Schuttingtaalconcept toe te voegen, werd omarmd. Handleiding Schuttingtaal is downloadbaar via de
Rotterdam Branding Toolkit. Gezien de blije reactie van de klant, voegen we dit project weer met
liefde toe aan onze portfolio. Ech wel!