Picnic's Wachtverzachter: van wachten naar voorpret

Klant: Picnic
Onderwerp: Klant conversie
Discipline: Creatief concept

Online supermarkt Picnic groeit sinds 2016 als kool en is inmiddels in vrijwel het hele land actief. Wie kent niet die vrolijke bezorgwagentjes? Toch verloopt de groei per nieuw bezorggebied geleidelijk en gecontroleerd. Klein beginnen en gestaag uitbouwen. Dit betekent dat niet iedereen onmiddellijk kan bestellen, maar eerst op een wachtlijst terechtkomt. Zodra de capaciteit van bezorgers en bezorgwagentjes het toelaat krijgen klanten bericht dat ze kunnen bestellen, gemiddeld na een week of zes. Maar niet iedereen doet dit en haakt af. Wat kun je hieraan doen?

picnic-enschede-1500-115ppi.1544x0-1

Denken

Het is natuurlijk een tikkeltje gek: eerst trommelt Picnic op alle tamtam's om iedereen maar de app te laten downloaden, en als mensen dat dan doen is het eerste wat ze zien: "Welkom bij Picnic. Je staat nummer 3458 op de wachtlijst". Tja, daar zit je natuurlijk niet op te wachten...Hoe konden we dit wachten nou verzachten?

Maken

De vraag stellen was 'm eigenlijk al beantwoorden: met de Wachtverzachter. Een spaarprogramma avant la lettre, voor mensen die nog geen klant zijn. Zolang je op de wachtlijst staat krijg je regelmatig een Wachtverzachter in je winkelmandje. Een tros bananen, een reep chocola of iets anders lekkers. Zodra je na een aantal weken je eerste bestelling kunt plaatsen krijg je al de gespaarde producten gratis meebezorgd. Langer wachten = meer cadeautjes.

Raken

Waar het tot dan toe lastig (lees: kostbaar) bleek om de zogenoemde eersteorderconversie een paar procent omhoog te krijgen, was de Wachtverzachter een instant hit. Het aantal mensen dat zich had aangemeld en uiteindelijk een eerste bestelling plaatste steeg met ruim 40%. Nederlanders zijn een spaargraag volkje en dat bleek maar weer eens :)

Wil jij je conversies een boost geven?

Bel ons: 010 - 3115060 of  Mail Hidden Champion

Brand Sessie: ontdek jouw merk!

Bij onze Brand Sessie graven we diep naar de essentie van jouw merk. Ontdek wat het uniek maakt en waardevol voor jouw doelgroep. Het resultaat? Een krachtig lanceerplatform voor jouw merkstrategie, met heldere richtlijnen voor de toekomst!

Boek een Brand Sessie!